Oca 282012
 

Uzun bir aradan sonra tekrar yazma fırsatı buluyorum. Arada çıkan albümler oldukça vakit aldığından ancak şimdi devam şansı bulabiliyorum. Caz teorisi kategorisindeki Akorların yapı taşları isimli yazımda anlattığım diatonik akorların gitara uygulanışından bahsedelim. Ama öncesinde çok kısa gitardaki tel gruplamalarından da söz etmekte fayda görüyorum. Gitarda kanun olmamakla beraber kullanmanın pratik olması nedeniyle ortaya çıkmış tel grupları vardır. Kullanmayanlara Gitar Polisi ceza kesebilir :) Onun kaçırdıklarını da Caz Polisi yakalar :) Şaka bir yana, kendiliğinden doğal olarak oluşmuş bu 3 tel grubu, 1-2-3-4, 2-3-4-5 ve 2-3-4-6 numaralı tellerden oluşur. Ama gitarı farklı akord edenler farklı sonuçlar elde edebilirler. Ya da kendi sistemini geliştiren bir takım insanlar olabilir. Son olarak da bu tel gruplarındaki en sık kullanılan akorların dışında sık kullanılan bir çok akor da vardır. Ama öncelikle bu gruplardan başlayalım…

1. Tel grubu:

2. Tel Grubu

3. Tel grubu

Burada sadece tek bir akor ve onun çevrimleri üzerinden bir örneklendirme yaptık. Fakat akor seslerini değiştirerek değişik kalitedeki akorlara da ulaşmak mümkün. Bunu da bir sistem dahilinde ileriki yazılarımda açıklayacağım.

Bir de aynı tel grupları içerisinde her bir derecenin ( I maj7 – II-7 – III-7 – IVmaj7 – V7 – VI-7 – VII-7b5 ) diatonik akorları listeleyecek olursak da aşağıdaki durum ortaya çıkar. Bu akorları ard arda gitar üzerinde gam çalışır gibi çalışmak faydalıdır. Çünkü caz müziğinin temel ritmlerinden birisi olan swing, ismi gibi salınımlı bir ritmdir. Sürekli değişen akorlar da buna destek olur. Örneğin | Cmaj7 / / / |  yazan bir mezurda istenirse |Cmaj7  /  E-7   / | çalınabilir. Çünkü aslında akor seslerine bakılırsa Cmaj7 = C-E-G-B seslerinden oluşurken, E-7 = E-G-B-D seslerinden oluşur. Bir ensemble içinde çalınıyorsa ve bas C kök sesini öne çıkrarıyorsa, sizin çaldığınız E-7 = E-G-B-D sesleriyle aslında grup olarak Cmaj9 = C-E-G-B-D çalıyormuşsunuz hissini verebilirsiniz. Cazda özellikle swingli ritmler çalarken değişken akor çevrimleri çok önemlidir. Özellikle bir soliste eşlik ediyorsanız, solistin liderliğinde çaldığınız akor çevrimleri ve ritmleriyle bir kontrpuan oluşturursunuz. Bunu ne kadar iyi yaptığınızla alakalı olarak da birliktelikten doğan tatmin artacaktır.

Şimdi tel grupları içindeki diatonik akorlara bakalım:

1. Grup:

2. Grup:

3. Grup:

 Posted by at 1:47 Ös

  One Response to “Gitaristler için diatonik caz akorları”

  1. Teşekkürler verdiğin bilgiler için.

Bir Cevap Yazın